Ramowy rozkład dnia w Gminnym Przedszkolu Marzeń i Talentów w Dobroszycach
Podstawa programowa realizowana jest w godzinach 6:15 – 17:00
Część I – poranna
6:15 – 8:00
Schodzenie się dzieci. Inicjowanie rozmów z dziećmi. Zajęcia opiekuńcze. Kontakty indywidualne, zabawy integrujące grupę, zabawy dowolne– stworzenie sytuacji zabawowych służących realizacji pomysłów dzieci.
8:00 – 8:20
Prace indywidualne lub z małym zespołem o charakterze wyrównawczo- stymulującym oraz z dzieckiem zdolnym, zabawy integrujące grupę. Zabawy wynikające z własnej aktywności i potrzeb dziecka, zabawy dowolne lub z niewielkim udziałem nauczycielki. Zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce, zabawy ruchowe. Wsparcie działań twórczych poprzez kontakt z muzyką, sztuką, literaturą, rozwijanie sprawności fizycznej dzieci. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8:20- 8:30
Przygotowanie do śniadania – wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk. Czynności samoobsługowe.
8:30 – 9:00
Śniadanie – realizacja założeń programowych z zakresu kształtowania samodzielności, nawyków higienicznych i kulturalnych podczas spożywania posiłku oraz w zakresie dbałości o zdrowie (samodzielne przygotowanie kanapek przez dzieci- każdy czwartek).
9:00 – 9:15
Czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Doskonalenie czynności samoobsługowych i higienicznych – mycie zębów, korzystanie z toalety, mycie rąk.
Część II – główna
9:15 – 10:15
Realizacja zajęć edukacyjno-wychowawczych z całą grupą w oparciu o podstawę programową. Organizowanie zabaw twórczych i ruchowych zgodnie z tematyka zajęć. Wielozmysłowe poznanie świata – poszukiwanie rozwiązań problemów zgodnie z podstawą programową Wychowania Przedszkolnego – rozwijanie u dzieci czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
10:15 – 10:45
Realizacja zajęć edukacyjno-wychowawczych z całą grupą w oparciu o podstawę programową. Organizowanie zabaw twórczych i ruchowych zgodnie z tematyka zajęć (część druga zajęć dla grup starszych)
Zajęcia na świeżym powietrzu (grupy młodsze)
10:45 – 11.00
Przygotowanie do pierwszego dania (zupa) – czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. Pierwsze danie – zupa.
11.00 – 13:00
Zabawy dowolne w sali, ćwiczenia utrwalające z zajęć edukacyjnych, zajęcia wyrównawcze, wspieranie rozwoju dzieci, poprzez zabawy dydaktyczne, ćwiczenia mowy, artykulacyjne, oddechowe, zabawy rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, zabawy w kręgu. Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer, do ogrodu przedszkolnego (nauka ubierania się, wiązania sznurowadeł, zapinania guzików, suwaków doskonalenie czynności). Zabawy samodzielne w ogrodzie, zajęcia ruchowe, obserwacja środowisk przyrodniczych i społecznych, zabawy tropiące, wycieczki i spacery. Leżakowanie od 12: 00 do 13: 00 ( maluchy).
13:00 – 13:15
Przygotowanie do obiadu. Czynności higieniczne i samoobsługowe. Pełnienie dyżuru – np. nauka nakrywania stołu do obiadu.
13:15 – 13:45
Obiad – celebrowanie posiłku. Realizacja założeń programowych w zakresie prawidłowego posługiwania się sztućcami (widelcem, łyżką). Kształtowanie kulturalnego zachowania się przy stole. Zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężenie niechęci do niektórych pokarmów. Dbałość o utrzymanie czystości i estetyki na stolikach.
13:45– 14:30
Relaks, odpoczynek, słuchanie i czytanie bajek, muzyki relaksacyjnej – wyciszenie (grupy starsze). Zabawy w kącikach zainteresowań, praca indywidualna.
14:30 – 15:00
Czynności higieniczne i samoobsługowe. Podwieczorek – kultura spożywania posiłków.
15: 00 – 17: 00 (grupy łączone)
Zabawy i gry dydaktyczne, ćwiczenia słownikowe. Praca wyrównawcza, indywidualna, praca w małych zespołach. Tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, rozmowy indywidualne. Prace porządkowe. Zabawy inspirowane poprzez dzieci. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.